>Inscriu-te aquí!
DISSABTE 27 D’OCTUBRE 2018 de 10 a 18.30h a l’Institut Bisbe Berenguer (c/ de l’Aprestadora 49, L’Hospitalet de Llobretat, Metro: Santa Eulàlia (L1), FGC: Ildefons Cerdà).
Amb el III Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana. Segregació(ns) en primer lloc volem mostrar la realitat polièdrica, complexa i plural de les segregacions, i disseccionar-la en el context escolar. En segon lloc, volem assenyalar aquelles eines polítiques i institucionals que contribueixen a consolidar-les de manera estructural i que sovint són omeses del debat sobre la segregació. I, finalment, propiciem un debat obert i transparent que no defuig ni els temes clau ni les contradiccions, i que dona veu per igual a educadors, alumnes, famílies i ciutadania.
Amb el III Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana. Segregació(ns) en primer lloc volem mostrar la realitat polièdrica, complexa i plural de les segregacions, i disseccionar-la en el context escolar. En segon lloc, volem assenyalar aquelles eines polítiques i institucionals que contribueixen a consolidar-les de manera estructural i que sovint són omeses del debat sobre la segregació. I, finalment, propiciem un debat obert i transparent que no defuig ni els temes clau ni les contradiccions, i que dona veu per igual a educadors, alumnes, famílies i ciutadania.
> Descarrega’t el programa i la presentació del III Debat en PDF aquí!
9.30 h ACOLLIDA
10-10.30h XERRADA INAUGURAL
Políticas neoliberales y segregación en educación, a càrrec d’Enrique Javier Diez Guitiérrez, professor titular de la Facultad de Educación de la Universidad de León, especialista i investigador en educació intercultural, gènere i política educativa.
El programa neoliberal en educació, orquestrat a nivell macro des de les institucions internacionals com l’OCDE i materialitzat a nivell micro a través de reformes legislatives i polítiques educatives nacionals, té una relació directa amb la segregació. Diez Gutiérrez mostrarà una instantània global d’aquest marc general.
10.30-12h TAULA 1 /// Experiències vitals i personals de segregació
Roda d’intervencions de 10 minuts i debat posterior. Modera Cecilia Bayo
Per què parlem de segregació en singular si els eixos de discriminació i guetificació són diversos i s’interseccionen? Aquesta taula tractarà de mostrar la pluralitat i la complexitat de les segregacions a partir del testimoni directe d’alumnes, professorat i famílies.
· Origen i cultura · Racisme, islamofòbia i altres discriminacions d’origen dins l’escola Fatiha El Mouali, tècnica d’acollida i membre d’Unitat Contra el Feixisme i el Racisme i de la Taula d’Igualtat de Granollers
· Gènere · El pati de l’escola i la discriminació de gènere Esther Murillo, mare i membre de l’AFA i de la Comissió de Gènere de l’escola Montseny
· Diversitat funcional · Educar i escolaritzar fills amb diversitat funcional Marta Cruz, mare i membre de GAMIN i l’Assemblea Groga de Gràcia
· Llengua · La immersió lingüística: els valors de classe i l’ús del català com a eina de cohesió social i igualtat d’oportunitats. Inicis i situació actual Carme Martínez Ruzafa, docent de l’escola Artur Martorell de Badalona
· Classe social · Realitats quotidianes de les desigualtats de classe social en el marc escolar Joan Maria Girona, mestre i psicopedagog, membre del consell de formació de Rosa Sensat
12.30-14h TAULA 2 /// Eines estructurals de segregació
Roda d’intervencions de 10 minuts i debat posterior. Modera Margarita Vila
Les segregacions tenen causes múltiples i complexes: culturals, institucionals, econòmiques, socials… Aquesta taula tractarà d’assenyalar aquelles causes i eines estructurals de segregació que venen determinades directament per la política educativa i les institucions. Unes eines, com els concerts educatius, la lliure elecció de centre o les retallades, que sovint desapareixen del debat oficial a l’hora d’entomar la lluita contra la segregació.
· Concerts · Els concerts a les escoles privades Esther del Alcázar
· Lliure elecció de centre · Granollers. La lliure elecció de centre i altres instruments segregadors aplicats a la realitat d’un municipi Josep Sánchez Mejías, mestre jubilat i membre del Casal del Mestre de Granollers
· Finançament · Les retallades i els copagaments Belén Tascón, membre de FAPAC i de l’Assemblea Groga de Gràcia
· Línia pedagògica i autonomia de centre · Per què l’autonomia de centre i el projecte educatiu independent poden ser font de segregació? Rosa Cañadell, professora jubilada i membre del Seminari Ítaca d’Educació Crítica
· Llengua · Una panoràmica sociolingüística actual de l’ús del català com a llengua vehicular Paulalba Rodriguez Fajardo, membre del Col·lectiu Pere Quart
15.30-17h TAULA 3 /// Pacte contra la segregació?
Roda d’intervencions de 15 minuts i debat posterior. Modera Carles Ferrer
El Pacte contra la segregació és el projecte oficial més important dels darrers anys de lluita contra la segregació. Conduit pel Síndic de Greuges, sembla haver posat finalment en l’agenda política i mediàtica una qüestió que fa anys que es reclama des dels moviments socials. Tanmateix el projecte té els seus clarobscurs. Ni la supressió dels concerts educatius ni l’eliminació de la lliure elecció de centre es troben entre les seves propostes de lluita contra la segregació. Per què? Quines propostes fa el pacte? Són necessàries? Són suficients?
· Aspectes positius del pacte Teresa Esperabé, mestra de l’Escola Elisenda de Montcada a Nou Barris
· Una visió crítica del pacte Lidón Gasull, jurista experta en educació
17h-18.30h DEBAT /// Recull de propostes i debat final
Durant la jornada anirem recollint aquelles propostes de lluita contra les segregacions que es vagin esmentant. La recapitulació d’aquestes propostes servirà com a fil conductor del debat final amb la intenció de treure’n conclusions propositives fruit de la reflexió col·lectiva.